fredag 22 maj 2009

Räkna steg

Jag har i ett par veckor försökt ställa in min nya stegräknare så att den ska funka så bra som möjligt. Men det verkar som om den, hur jag än ställer in den, räknar en hel del rörelser som jag själv inte skulle klassa som steg. Och då ser jag det givetvis som "fel" eller "fusk". Jag vill ju att den ska visa rätt.

Poängen med en stegräknare antar jag ska vara att man blir inspirerad att röra på sig så mycket som möjligt (om man inte som jag främst är nyfiken på hur mycket man faktiskt går på en dag), så om den räknar lite mer än bara faktiska steg borde väl inte spela någon roll. Men för mig får det lite motsatt effekt när jag så här i början är medveten om den. När jag märker att den reagerar på att jag drar på mig skorna eller böjer mig ner för att plocka upp något får jag impulser att undvika alla sådana rörelser. Heldumt!

Ska man vara noga så går jag ju en massa utan räknare på mig också, i början och slutet av dagen till exempel (och så var det ju det här med alla klädbyten, vilket medför mängder av "fusksteg"). Så det kanske egentligen jämnar ut sig. Om jag nu ens visste vad det var jag räknade.

En annan sak jag kom på när jag var ute och gick var att om jag går en runda riktigt långsamt så tar jag ju många korta steg, många fler än om jag går samma sträcka snabbt och hurtigt med långa steg. Så stirrar man sig blind på stegantal kan man ju då få för sig att man är en riktig latmask, trots att man i själva verket anstränger sig mer och antagligen också får mer motion om man kliver på med långa, raska steg.

Men okej, stegräknaren kan väl funka någorlunda om man bara helt enkelt vill få en hyfsad uppfattning om hur mycket man rör sig en genomsnittlig dag, och för att man ska kunna se om det ökar eller minskar. Bara man låter bli att borsta tänderna och knyta skorna förstås.