söndag 3 maj 2009

Osams med en tv

Jag vill gärna visa att jag klarar saker själv, inte minst sådant som är lite, lite tekniskt. Oftast är det ju i själva verket väldigt enkla grejer det handlar om.

Nu tänkte jag att jag skulle koppla in mitt gamla tv-spel till tv:n, eftersom jag ändå råkade ha dem båda stående här, ganska oanvända. Men givetvis måste tekniken göra sitt yttersta för att motarbeta mig.

Till att börja med är tv:n jag har en ärvd liten sak utan originalfjärrkontroll. Fjärrkontrollen finns antagligen någonstans, men den har lekt kurragömma de senaste åren och verkar inte ha tröttnat på det än, så därför fick jag en "passa till alla märken"-fjärrkontroll samtidigt som jag fick tv:n i somras. Oftast funkar den bra, eftersom det mest handlar om att byta kanal och ändra lite på ljudet eller så. Men när man ska göra andra saker blir det en aning krångligare, då knappar och funktioner inte riktigt verkar höra ihop, jag inte har någon bruksanvisning till tv:n och bara en rätt värdelös till fjärrkontrollen.

Så när jag så fort jag ställt in kanalerna helt ofrivilligt lyckades fixa så att man måste knappa in en pinkod varje gång man slår på tv:n hade jag ingen aning om hur jag skulle inaktivera denna funktion igen. Det fick helt enkelt vara så i några månader. Det spelade ingen större roll, eftersom jag nästan aldrig ser på tv i alla fall. Och det kan ju vara en liten kul grej att bara jag kan använda tv:n, då ingen annan kan koden.

Men så fick jag besök av en person som tyckte att det var onödigt att ha det så, och som på eget initiativ ordnade saken på någon minut utan att jag hann vara med och se hur. Sedan har det i alla fall varit bra, så jag lät bli att klaga och vande mig vid att ha en normalt fungerande tv.

Fast nu var det ju tv-spelet det handlade om. Jag kopplade in det på det enda sätt som är möjligt, men fick inte någon bild till tv:n. Allt är nyligen provkört, så jag vet att spelet och dess kablar fungerar. Ja, de sistnämnda bör i alla fall fungera. Kanske kan kablar som gått och dragits med kaningnag och tejp i närmare 20 år plötsligt ruttna. Det var i alla fall den uppgivna gissning jag fick från min personliga hemtekniksupport som jag till slut bad om hjälp (via chatt!). Detta var efter att jag testat allt. Med "allt" menar jag:
  • Kolla de mest troliga kanalerna för tv-spelet, som AV-kanaler och liknande. Bara blå skärm. (Och jodå, tv-spelet hade ström och var igång!)
  • Testa kanal 0. Intressant, den finns inte. Om man knappar in 0 eller 00 kommer man till kanal 16.
  • Tryck på "shift" på fjärrkontrollen. Det kanske uppenbarar några magiska funktioner när man redan har undersökt alla knappar i det vanliga läget? Icke. Fjärrkontrollen hänger sig.
  • Ta ur och sätt i batterierna i fjärrkontrollen igen. Den fungerar. Bra.
  • Leta för säkerhets skull igenom knapparna på fjärrkontrollen en gång till. Samma procedur upprepas. Inget nytt händer.
  • Kolla vilka knappar som finns på själva tv:n. Nästan inga, nej. Och de som finns är helt värdelösa till något annat än prydnad. Okej, man kan bläddra mellan kanalerna, men inte oftare än ett tryck på fem sekunder eller något sådant. Och ljudet verkar inte gå att rubba mer än ett steg på detta sätt. Då skiter vi i de knapparna då.
  • Tillbaka till fjärrkontrollen. Leta bland menyerna på tv:n för att starta en automatisk kanalsökning. Fastna i en meny så att det inte verkar finnas någon annan utväg än att ställa in alla kanalerna igen. Slå pinkoden. Byt kanal. På skärmen visas nu dubbla uppsättningar linjer för pinkoder. Slå samma kod två gånger. Det funkar. Byt kanal. Tv:n kräver inloggning en gång till. Bli irriterad och tryck på slumpmässigt valda knappar på fjärrkontrollen. Fjärrkontrollen hänger sig.
  • Stäng av tv:n och slå på den igen. Ta ur och sätt i batterierna i fjärrkontrollen. Blå skärm med linjer för pinkod. Fjärrkontrollen funkar fortfarande inte. Nu går det inte ens att bara slå på tv:n för att nöja sig med den kanal och ljudnivå som är inställda, eftersom det krävs inknappning av kod innan man får titta, och det går inte att göra, då fjärrkontrollen är död. Ta ur batterierna och sätt i dem en gång till. Fjärrkontrollen vaknar till liv igen. (Ni undrar förstås om det inte är dåliga batterier i fjärrkontrollen? Det ska den faktiskt signalera själv, påstår bruksanvisningen. Fast i och för sig hade jag nog provat att byta batterier ändå, om jag bara hade haft några nya hemma.)
  • Slå pinkoden, få igång tv:n, hitta tillbaka i menyerna och starta en automatisk kanalsökning. Tv:n hittar alla de vanliga kanalerna men inget mer.
Jag gav upp. När jag hade slitit loss tv-spelet och stuvat undan det och alla kablar var allt som förut igen, förutom att jag var irriterad, hade slösat bort en massa tid utan att komma någonvart och dessutom hade lyckats få tillbaka det där tjatet om pinkod för att få se på tv. Och den person som senast fixade till just detta i ett nafs kommer nu inte ens ihåg att det har hänt! Aaargh!

Beror misslyckandena på att jag inte har originalfjärrkontrollen till tv:n eller finns det faktiskt tv-apparater som inte klarar av att hantera fina gamla tv-spel? Finns det något mer att testa som varken jag eller min personliga support kom på? Är det här omöjligt att lösa utan förändringar i utrustningen eller kommer det att fungera alldeles utmärkt så fort det kommer hit en man och kopplar in samma kablar på exakt samma sätt och trycker på exakt samma knappar på fjärrkontrollen? Varför kan jag inte få klara av saker själv?! Hur svårt kan det vara?

Okej, en sak har jag lärt mig i alla fall, och för framtida experiment vill jag påminna mig själv: Tryck inte på shift-knappen!