tisdag 26 maj 2009

Helgens höjdpunkter

Lite av helgens bästa, mest ett slumpmässigt urval av positiva minnen och helt utan rangordning på något endaste sätt.
  • Så har jag fått se åtminstone glimtar av delar av Tranås. Och jag tyckte om vad jag såg. Stället påminde vagt om en massa andra fina orter jag har gillat, antagligen på grund av något slags känsla av vanlighet. Det var liksom nytt och välbekant på samma gång.
  • Vädret var så oväntat fint. Inlandsklimat är ofta det, fint alltså. Känslan av överraskning över detta uppstår särskilt ofta när man har vant sig vid kustklimat. (Fast i efterhand har jag insett att jag nu ändå inte var ute särskilt mycket i det sköna vädret under helgen. Platserna, aktiviteterna och dagsljuset sammanföll visst inte på ett sådant sätt att det resulterade i så mycket tid i solen.)
  • Jag vet två bra sätt att sitta på en brygga i stilla försommarskymning och titta på fladdermöss och lyssna på en avlägsen gök på: alldeles ensam och i gott sällskap. Det senare övertygar allt mer, måste jag säga, kanske för att jag numera faktiskt kan uttala mig ordentligt om saken.
  • Det blev visst så att jag fick med mig en hel kasse böcker tillbaka till Göteborg (ha, nu höll jag på att skriva "hem", men jag får väl ändå vara lite konsekvent här!). Det var verkligen inte alls nödvändigt, då jag redan hade fullt i hyllor och övriga gömmor, men naturligtvis lika upphetsande som alltid. Böcker!