onsdag 29 april 2009

Senaste promenadbilderna

Det är en hägg jag har nedanför mitt fönster! Som om jag inte redan hade bästa läget på mitt rum! Doftknarkaren i mig har stor fest just nu. När jag gick förbi i morse såg jag att en del blomknoppar var på väg att spricka och redan några timmar senare stod hela trädet i blom.

Men det är ju bara april än, så det känns väldigt märkligt. Ska det vara sommar i april? Tja, om det innebär att sommaren blir längre tänker jag inte protestera, och jag ser också till att inte gå miste om den här sköna blommande tiden, nu när jag till skillnad från förra året faktiskt har grönskan överallt omkring mig, så egentligen spelar det väl ingen roll om det blir nu eller om en månad. Kanske är det också så att sommargrönskan i själva verket alltid kommer så här lite som en överraskning efter den långa gråbruna perioden, oavsett när det händer.


Fast även spirean blommar nu (givetvis, varför skulle den låta bli när allt annat slår ut?), vilket alltid, alltid får mig att tänka på skolavslutning. Så nu vill jag ha sommarlov. Det är däremot jättetokigt, för nu är det dags att lägga i en högre växel när det gäller studierna.

Men när luften är varm och torr och till och med luktar sommar kan förstås inte ens jag låta bli att vara ute i den, även om blåsten orsakar pollennojor och klichocker. Och det blir inte helt oväntat en hel del växtfotande så här års. För att få i alla fall lite variation i motiven får någon trappa och kraftledning komma med här och var också.