torsdag 16 april 2009

Diverse intryck från östra Göteborg

Andra saker jag har tänkt på i min nya del av stan:
  • Förut hade jag världens häftigaste skolväg som gick via Avenyn. Men nu har jag för första gången i mitt liv åkt kollektivt till skolan. Och då kan jag antingen passera Ullevi och Scandinavium eller Liseberg. Det är inte precis fy skam det heller.
  • Det finns många vattentorn runtomkring i min utsikt även här, men de är inte lika snygga som inne i stan, utan här är de mer modernt trista och vanliga. Men att ha många är också imponerande!
  • Smart att flytta till ett björkställe när man är allergiker! Visserligen har jag inte känt av min allergi så mycket de senaste åren, men den gångna veckan har jag varit enormt frustrerad över att inte kunna vara säker på om det var en förkylning eller allergi jag kände av. Sådant ska man väl veta efter att ha varit allergiker sedan man var tio år! Fast nu när björkarna faktiskt börjar slå ut mår jag plötsligt helt bra igen, så när jag just började acceptera att jag kanske kunde ha allergiska reaktioner som jag inte kände igen måste jag nog ändra mig på nytt. Nu kan jag återgå till att säga att jag inte är allergisk och fortsätta att njuta av att bo nära naturen.
  • Det är lättare att få sol sent här. (Jaja, solen är uppe allt senare också, det fattar jag väl.) Husen är lägre och ligger glesare, dessutom uppe på ett berg. Jag hinner ut i solen även sent på eftermiddagen och kvällen. Och det är ju faktiskt sol nästan hela tiden. I mitt rum inte minst under första halvan av dagen. Jag som gillar att sova med nattljuset in över rumsväggarna måste nu vänja mig vid mörkläggningsgardiner, för det är inte behagligt att bli helstekt i sin säng redan klockan sju på morgonen och sedan ha 28 grader inne, trots öppna fönster (tur att man inte är allergisk då!), till långt efter middag. Med mörkläggningsgardinerna är det bara 27 grader i rummet när jag går upp. Fast de är slitna, motsträviga och helt omöjliga att ha att göra med. Det är bara en tidsfråga innan de driver mig till vansinne.
Men åh! Idiotiska mörkläggningsgardiner! Vad är det egentligen för fel på persienner?