onsdag 18 mars 2009

Smygingenjören småklagar

Göteborg är bra på så många vis, men jag får bara fler och fler exempel på hur man här (folk, företag, stan, whatever) inte tycks inse fördelarna med modern teknik på samma sätt som de gör i Linköping. Jag har redan nämnt universiteten och studentärendena, men det slutar inte där. Hos min blivande hyresvärd, som hyr ut bostäder åt tusentals studenter som säkert många gånger har för mycket att tänka på för att komma ihåg att betala hyran i tid, får man inte betala med autogiro, och inte heller kan man få vara lite miljövänlig och välja e-faktura. Jag kan inte tänka mig att företaget sparar några pengar tack vare detta tjurskalliga bakåtsträvande.

Nu ska det i alla fall bli förändringar i betalningssystemet hos Västtrafik. Hurra och äntligen, säger jag, även om jag kanske håller med om att allt inte tycks bli helt perfekt ändå. Men att slippa de bedrövliga 100-korten av papper som är så irriterande och som man måste köpa nya hela tiden ska bli underbart (att det sedan kanske sammanfaller med att jag skaffar månadskort är en annan sak). Jag har naturligtvis hela tiden gått och jämfört med det system Östgötatrafiken hade redan när jag flyttade till Linköping för tio år sedan, alltså det med laddningsbara plastkort även för enkelresor. Det är hur bra som helst och borde väl vara helt självklart, kan man tycka (och är man så dum att man laddar kortet med ett par hundra kronor precis innan man slutar åka kollektivt, vilket jag gjorde, får man skylla sig själv). Stackars göteborgarna, de vet uppenbarligen inte vad de saknar när de lägger sitt krut på att vara arga över de saker som kanske blir lite, lite sämre än innan, i stället för att vara glada över allt som blir enklare. Tänk att kunna ladda sitt kort hemma vid datorn till exempel!

Jag lever tydligen fortfarande i något slags villfarelse att en stad blir mer tekniskt inriktad ju större den är, men snart får jag nog ta och begripa att Linköping är något extra när det handlar om modern teknik som underlättar lite varstans i vardagen. Till och med ingenjörerna i Göteborg tycks generellt vara mindre intresserade av sådant här än vad jag själv är, vilket förvånar mig gång på gång. Å andra sidan är ju göteborgarna kända för att vara trevliga och vänliga, och kanske finns det några som är rädda att förlora något i mänsklighet om man släpper in mer teknik i vardagen. Men jag pratar ju bara om tekniska förbättringar som förenklar tillvaron! Inte blir väl en hyresvärd svårare att ha att göra med för att det går att betala hyran automatiskt? Jag som kund blir det definitivt inte. Så ge mig autogiro nu!