tisdag 17 mars 2009

Jag och våren

Ensam vaken långt efter att jag borde ha somnat, lyckas inte riktigt bli varm under mitt tjocka och annars så isolerande täcke, och sömnen vill inte infinna sig. Andas tungt genom halvöppen mun medan en kamp mot förkylningen pågår längre in i kroppen. Så hörs plötsligt ett mycket litet ljud utifrån den så obegripligt tysta storstadsnatten. Jag håller andan för att lyssna fast jag vet att det bara kan vara inbillning. Men det hörs igen. Och igen. En koltrast kör en av sina greatest hits på repeat.

Och på dagen sedan: tio grader varmt, insekter i luften, upptorkande gräsmattor och skator som flyger med kvistar mot molngles himmel. Jo, jag tackar! Men det blir ingen långpromenad till fågeldammar eller soliga bergstoppar, bara en snabbtur till mataffären det sprängdes utanför i förrgår. Inget speciellt med det, för det är ju den vanliga affären och av några explosioner syns inte ett spår. Men den nytvättade tunna jackan är precis lagom och jag hinner känna vårvinden blåsa mig i öronen.

Allt för att göra kontrasten så stor som möjligt när jag strax ska på återbesök hos vintern.