tisdag 24 mars 2009

Hem till Göteborg

6:19
Kollar läget på vägarna på vv.se. Extra besvärligt väglag rapporteras för Örebro län. Asch då och typiskt, men inte mycket att göra något åt.

8:03
Iväg!

8:25
Sladdar i rondeller i Borlänge efter att ha lämnat av en pendlande passagerare.

8:57
Snor- och skivpaus utanför Ludvika. (Stan var för övrigt lika vacker som alltid, och flaggade idag både svenskt, norskt och isländskt! Lite mer att gilla.)

9:19
Njuter av det vackra vinterlandskapet med sol på faluröd bergsmansbebyggelse i gnistrande vit snö mot blå himmel. Vilka miljöer för fotosessioner! (Nu får ni nöja er med att studera hur exakt likadant grått och trist det ser ut på olika rastplatser efter vägen genom Sverige.)

10:10
Bensträckare vid Lindesberg.

11:40
Lunchrast utanför Hova.

12:13
När jag fortsätter resan blir vägen äntligen torr, men i stället börjar hastighetsbegränsningarna växla värre än vädret i Göteborg.

12:53
Kommer på en anledning att uppskatta att färdas över slätter: de långa raksträckorna med goda omkörningsmöjligheter.

13:07
Hinner precis påminna mig att vrida på huvudet och spana in domkyrkotornen innan Skara försvinner bakom mig.

13:41
Undersöker en skogsdunge mellan Vara och Vårgårda. Den finske lastbilschauffören får inte följa med.

14:36
Fikarast utanför Partille. (Jag vet att det inte är långt kvar därifrån, och jag visste det även då. Dessutom var jag varken särskilt hungrig eller sugen på att tänka på Partille, men ifall att inga tillfällen skulle dyka upp på länge var det bäst att passa på!)

15:00
På väg in i Göteborg. Ser positivt på köerna och tänker att det ger mig tid att läsa på skyltarna. Men vad nu? Näej! Inte Tingstadstunneln! Ständigt denna tunnel! Jag som var så säker på att det inte skulle kunna bli fel den här gången.

15:06
Backaplan. Kollar kartan.

15:09
Nytt försök! (Så där, lite mer köer, men å, vad snälla folk är och släpper in en i sitt körfält. Så där hänsynsfulla är ju inte trafikanterna inne i centrum.)

15:20
Järntorget, och åt rätt håll och allt. Hemma!

Det där gick ju oväntat bra. Sju timmar från stad till stad, trots hundraåttio raster (men så drabbades jag heller varken av pedalkramp, akut sömnighet eller något annat obehag!), och så bara en liten felkörning i storstan (tredje gången någonsin som jag körde bil överhuvudtaget i Göteborg).

Därefter anlände den bärhjälp jag trott mig behöva, och som nu i stället fick agera kartläsare när jag letade upp bensinmack och hyrbilsfirma. (Vi körde bara fel sisådär tre, fyra gånger, men då fick vi ju se lite mer av stans bilvägar, vi som annars bara cyklar och åker kollektivt. Därefter blev det fikarast igen.

Och så vidare.

Nu är det smockfullt med grejer i mitt lilla rum och jag behöver fatta att det är vardag, plugga till i morgon och gärna sova lite. Men jag känner mig skapligt nöjd i alla fall.