måndag 30 mars 2009

Före flytt

Inför en flytt har man som bekant en del att pyssla med. Men det finns mer än adressändringar och flyttlådor att tänka på. Till exempel promenader.

Eftersom jag ändå ska flytta och överge mina gamla promenadvägar kan det väl inte göra något att jag avslöjar dem lite mer i detalj här. Särskilt eftersom jag haft en liten svacka i promenerandet på sistone vill jag nu hinna med alla mina favoritpromenader åtminstone en gång till innan jag flyttar. Men det blev ju mer bråttom än till och med jag själv förstod.

Att beta av:
  • Masthuggskyrkan (helst vid klockan 16)
  • Gamla vattentornet
  • Slottsskogsrundan med Botaniska
  • Skansen Kronan
  • Carl Grimbergsgatan
  • Älven (också den gärna vid 16-tiden)
Sorgligast av allt blir att lämna Stenpiren, som är en riktigt trevlig bekantskap jag har gjort här. Visst, den ligger väl kvar (åtminstone ett tag till), men inte några minuters promenadväg från mig, så det blir inte detsamma även om jag tar mig dit då och då i framtiden. Så nog handlar det om avsked allt, mer avsked än jag har upplevt att jag har tagit av de platser jag har lämnat vid tidigare flyttar.

Promenaden till Masthuggskyrkan tog jag en eftermiddag i förra veckan, och så stod jag där i solen och såg färjan till Danmark lämna hamnen. (Check.) I helgen var det sedan alldeles perfekt vårpromenadsväder, men det enda jag hann med var en snabbtur upp till Skansen Kronan. Det var ändå bättre än ingenting. (Check.)

Skansen Kronan i vårsol.

Idag började jag inse att jag definitivt inte kommer att hinna med alla promenader på listan, så det gällde att börja sikta in sig på de viktigaste av de kvarvarande. Och jag ville inte missa lökängen i Botaniska, så det blev en fullständigt omysig runda i kall blåst och för lite kläder, men så blev det av i alla fall. (Check.)

Lökängen i Botaniska, utan mycket till vårsol den här dagen.

Sedan har jag ju lite betygssättning av förra årets utsikter kvar. Det vore skönt att vara ifatt med topplistan (som hittas i sidmenyn) när jag påbörjar något nytt, även om jag ju är kvar i samma stad, så jag tror att jag fuskar undan det genom att helt enkelt göra lite uppdateringar i gamla inlägg.

Slutligen jobbar jag nu hårt för att tömma min del av frysen. Med min sedvanligt dåliga tajming hade jag precis fyllt den som om jag laddade upp inför en långvarig isolering, så hur duktig jag än är misstänker jag att jag kommer att bli tvungen att kassera en del mat. Dock fick jag lite hjälp av stackars Kronfågel.

Som jag skrev har jag nog aldrig köpt frysta kycklingfiléer förut, men för någon vecka sedan gjorde jag alltså det. Något annat väldigt olikt mig var att jag idag faktiskt gjorde mig besväret att gå och lämna tillbaka dem. Jag brukar vara alldeles för lat, feg och rädd för krångel för att göra sådana där saker som besparar eller ger mig tillbaka några kronor extra, trots att jag som student borde satsa på just sådant. Men nu handlade det om tillräckligt dyr mat och stor plats i frysen för att jag skulle orka bekymra mig (eller var jag bara typiskt irrationell som hittade på något mer att göra mitt i flytthetsen, kanske?).

Jag fick tillbaka pengarna utan problem. Hela summan, trots att redan två femtedelar av innehållet var uppätet, så jag får nog tillåta mig att vara lite nöjd. Jag fick ju precis vad jag behövde: kyckling till en måltid och sedan bli av med allt det andra jag inte har tid att tillaga och äta upp före flytten. Och lite träning i att ta tag i vardagliga små krångligheter. Som extra bonus blev ju den där kycklingmiddagen väldigt billig, eftersom kycklingen var gratis.