måndag 9 februari 2009

Två av varje

Jag har pluggat med två helt olika inriktningar, med två betygssystem, tagit två sorters studielån, fått två slags högskolepoäng. Och jag tänker absolut plocka ut två examina, på ett eller annat sätt (det finns alltid två att välja mellan!).

Som om det inte vore nog ska jag nu börja leva dubbelliv. Jag ska plugga vid två olika universitet samtidigt! Det blir två språk, två uppsatser, två städer, två lägenheter som inte är mina, två familjer, två ... ja, ni fattar. Och dubbla kåravgifter, inte riktigt dubbelt så många plastkort i plånboken (men närapå känns det som), fast det administrativa pysslet i början av terminen har varit flerdubbelt så omfattande som vanligt.

Detta var alltså min hemliga plan. Så alla som genast gissade att jag skulle flytta tänkte ju logiskt, men var ändå inte i närheten av storheten i mitt beslut. Nu känns det väl i och för sig inte längre som så mycket till avslöjande. De flesta som känner mig väl har hunnit få reda på det, och de som inte känner mig kanske inte ens förstår vari överraskningsmomentet ligger, speciellt inte när jag redan besökt Linköping två gånger på kort tid. De som har följt mig under de senaste åren har dock många gånger hört mig förbanna denna stad, och inför dem blev det ganska effektfullt att formulera nyheten som "jag ska börja plugga i Linköping igen".

Faktum är att det ska bli ganska trevligt att för ett slag komma tillbaka både till LiU, min gamla favoritinstitution, korridorer jag hittar i och lärare jag känner igen. Och Linköping. Jag behövde bara lite tid, och hjälp av Göteborg, för att komma till den här punkten.

Nu ska jag skynda till bussen. Där nöjer jag mig ändå med en och samma för hela sträckan.