tisdag 24 februari 2009

Böcker, böcker, böcker

Jag har hämtat ut låneböcker som jag hade beställt fram ur bergrummen på universitetsbiblioteket, och som säkert inte blivit lästa på ett slag. Kul för dem att få komma ut och lufta sig lite.

Tillsammans med ett par nya bekantskaper bland mina medstudenter plöjde jag också igenom ett bord med språkböcker som blivit utrensade från institutionen för svenska språket. Är man tillräckligt språknördig kan artiklar om språkvård från 1971 vara av intresse, men framför allt tycker jag ju att det är häftigt att hitta böcker skrivna - och tidigare ägda - av kändisar inom sitt område. Jag anser förresten att det är närmast omöjligt att få för många språkböcker i vilket fall som helst. Som tur är, med tanke på fortsättningen här.

Det är ju bokrea också. Även om det dröjde ända till sena kvällen igår innan jag så mycket som tittade i bokreakatalogerna, och min lista över intressanta titlar blev kortare än vanligt, så hade det väl ändå varit högst förvånande om jag inte hade kommit hem med något mer att trava på de redan fulla bokhyllorna idag. I synnerhet som min personliga ekonomiska kris är avvärjd och jag kan kosta på mig att göra lite mer än bara överleva igen. Och i katalogerna hittade jag faktiskt två titlar som sedan ett tag stått på min lista över eventuella önskningar.

Ildefonso Falcones Katedralen vid havet hade jag spanat på i skyltfönstret nere i bokhandeln på hörnet tidigare. Det står på boken att det är en försäljningssuccé, men det var inte därför den fångade mitt intresse från början. Jag har faktiskt inte hört någon prata om den. (Likadant var det förresten med Carlos Ruiz Zafóns Vindens skugga, och den visade sig sedan vara helt fantastisk, så jag vill gärna hoppas att likheterna fortsätter så långt.) Jag hade redan glatt mig åt att kunna köpa den här boken på rean när jag upptäckte att det dessutom var ett ännu bättre förstadagspris på den. Man tackar!

I en så här stor stad, där man har affärer åt flera håll, kan man om man känner för det utöka nöjet genom att passa på att besöka någon av de butiker man inte redan har varit i, och sådana fanns det faktiskt, så det gjorde jag. Men jag vet inte hur mycket det gav, för jag travade ändå snabbt förbi nästan allt tills jag hittade det lilla bordet med språkböcker. Jag har väl nästan varje år köpt något i den vägen, men för några år sedan höll jag fortfarande på med att fylla samlingarna med böcker som verkade vara bra att ha inom alla möjliga andra ämnen, från trädgårdsskötsel, katthistorier, kartböcker, litteraturvetenskap och klassiker till favoritbarnböcker för nostalgins skull. Efter det har det blivit mer och mer skönlitteratur.

Nu verkar det dock som om jag har kommit så långt att jag unnar mig (ja, jag hittar inget bättre uttryck) att snöa in på ett enda område. Och egentligen är det mycket bättre än att köpa en massa böcker som kanske är mer prisvärda, men som sedan kommer att bli stående i hyllan ett bra tag innan jag får för mig att läsa dem, för det här är böcker som garanterat blir lästa rätt snabbt. De passar i alla situationer. Så för mig känns det nu lite som om jag har fyllt på skafferiet med basvaror att leva på om jag skulle råka bli insnöad i några månader framöver.

Årets bokreaskörd so far. Det är inte alldeles osannolikt att jag kollar läget igen när det blir dags för utrensning av rester senare.