onsdag 14 januari 2009

Göteborg - andra året

Från och med nu blir årstidsväxlingarna, de årligen återkommande evenemangen och de göteborgska högtiderna lite av en uppföljare. Nu är jag redan inne på andra året här. Det känns en smula underligt.

Ska jag sluta kalla mig ny i stan nu? Fast nästan alla jag träffar har ju bott här större delen av sitt liv förstås, så det är ju relativt. Kommer jag att sluta se på allt med en barnsligt fascinerad och förtjust blick? Blir allt genast till grå rutin som jag inte lägger märke till och uppskattar ordentligt? Eller kan det fortsätta att vara så här bra ett tag till?

Nåja, en sak är i alla fall inte som jag minns hur januari var förra året. Vädret. Nu har det varit mörkt, mörkt, mörkt i så många dygn i sträck att jag börjar tappa synen, och så kan det bara inte ha varit förra året, för då skulle jag inte minnas min första månad i Göteborg som så solig och klarblå. Aha! Det kanske är slut på nybörjarturvädret! Det kanske är nu det blir som alla hotade med innan jag flyttade hit!

Men i så fall blir det ju ändå något nytt med det här nya året, det första året som "inte ny i stan". Så trevligt. Det ser jag fram emot att få se!