lördag 24 januari 2009

Bocka av eller avnjuta - en fråga om inställning

Filmfestivalen har börjat. Där har man ju ett tillfälle att komma ut och roa sig, fast det är kanske inte mycket att blogga om ändå i och för sig.

Efter att jag varit så snabb med att skaffa mig (och några till) program för (oj!) över två veckor sedan hade jag ännu inte ens börjat bläddra i det när Göteborgskusinen ringde häromdagen. Då hade jag ändå varit rätt ledig i flera dagar. (Det är det där eviga mejlandet och planerandet som är orsaken, jag har inte gjort mycket annat än administrerat den senaste veckan.) Så det var ju tur att hon tog tag i saken.

Idag var vi och tittade på lite kortfilmer. Som väntat var de flesta riktigt bra, och att dessutom många av regissörerna var med på visningen och sa några ord om sina respektive filmer gjorde det hela ännu mer speciellt och festivaligt. Och jag fick se Hagabion. Det var också trevligt. Hittills har mina små filmfestivaläventyr tagit mig till nya lokaler för varje filmtillfälle, och det kanske kan vara något att satsa på att fortsätta beta av biograferna i mitt närområde?

När man väl har köpt sig ett festivalpass kan man väl inte bara gå på en enda film, slog det mig, för då blir det lika dyrt som att gå på vanlig bio. Och det brukar jag inte göra, bland annat av just den anledningen att jag inte tycker att det är värt sitt pris.

Dessutom bor jag ju, som jag har nämnt några gånger förr, mitt i smeten och har biografer åt alla håll omkring mig. Frågan är om jag är i tillräckligt bra göra-saker-på-egen-hand-form för att i så fall se till att verkligen gå på några fler filmer, oavsett vad alla andra gör. Jag märker i alla fall en stor skillnad mot förra året som nykomling i stan, då det första jag gjorde då var att noga läsa igenom programmet och boka biljetter till de mest intressanta filmerna. Nu är jag redan så gammal i gården att det inte riktigt spelar någon roll om, när och i så fall på vad jag går.

Men jag upptäckte nu också att de tydligen har lägre pris för bland andra studenter på filmer på dagtid på vardagar, och då måste man ändå köpa biljetten i kassan. Eftersom alla andra dessutom är upptagna den tiden på dagen måste jag gå ensam, så plötsligt verkar ju allting ha löst sig. Då är det bara att hålla ögonen öppna för lediga stunder att kombinera med intressanta filmer!