måndag 8 december 2008

Begagnade älsklingar

Eftersom jag aldrig lyckas komma ihåg alla titlarna när jag ska tala om vilka isländska böcker jag köpte häromsistens så får jag väl helt enkelt visa dem:


Jaja, fnys lagom, naturligtvis finns det motiveringar bakom alla val. Mest kanske ni undrar över varför jag har köpt två böcker som inte är skrivna av isländska författare? Jo, ser ni, jag har redan bortåt 50 Agatha Christie-böcker, och jag är inte sådan att jag måste läsa dem på originalspråk, så de här två har jag redan på svenska. Och det passar ju alldeles ypperligt att ett par av de första böcker jag försöker mig på att läsa på ett nytt språk är sådana jag redan känner till handlingen i och till och med kan plocka fram på svenska om jag behöver lite extra stöd. Ja, och så ser det ju fint ut i samlingen förstås!