onsdag 29 oktober 2008

Världens ände

Lillebror flyttar till Södertälje. Det var det eller Australien som gällde. Jag har snarlika känslor inför de båda ställena. Typ andra änden av världen eller så. Dock, sett från det här hållet ligger ju faktiskt Stockholm ännu lite längre bort än Södertälje. Och där vet jag folk som bor.

Fast när brorsan föreslog att jag skulle ta tåget via Stockholm hem till jul för att han skulle få ressällskap sa jag i alla fall aldrig i livet no way icke sa nicke absolument pas. När man redan har skitlångt hem och kommer att dö fem gånger under tågresan dit så vill man inte dessutom göra värsta omvägen förbi världens ände.

Förresten. Tanken att en stad som ligger på en utbuktning i kanten av landet skulle kunna vara "på vägen" till något annat ställe när man reser inom Sverige tycker jag är smått absurd. Att behöva åka via Stockholm borde i princip aldrig vara aktuellt, om ni frågar mig. Okej, okej, jag har klivit på fel tåg i Stockholm en gång. Jag tänker inte komma över det, trots att det gick bra när jag åkte dit och hem både en och två gånger förra hösten. Men då hade jag också personlig assistent på perrongen för säkerhets skull.

Nåja, att åka från Göteborg till Södertälje utan att någon föreslår att man tar vägen via Stockholm borde åtminstone vara teoretiskt möjligt. Å andra sidan, om jag någon gång väl tar mig så långt kunde det kanske vara kul att samtidigt passa på att ta en titt på världens ände och se om det går att kika över kanten lite.