söndag 12 oktober 2008

Kvällens små ovanligheter

Det var säsongsfinal på Liseberg idag och jag funderade ett tag på att åka dit bara för att utnyttja årskortet lite mer. Men sedan tänkte jag en gång till, insåg att det enda speciella skulle vara fyrverkerierna, och kom fram till att eftersom jag inte ens gillar sådant så var det väl ingen större poäng med det hela. Sedan fick jag faktiskt ändå se de ovanligt tjusiga fyrverkerierna genom fönstret, dessutom utan att ens behöva resa mig från min plats vid skrivbordet. Det kunde inte ha blivit bättre. (Omedelbar uppdatering: Det var visst dessutom fri entré på Liseberg idag, så då hade det ju varit alldeles onödigt att åka dit! Tur att jag stannade hemma.)

Nu kom förresten Himmelska Hyresvärden och Lånesyrran hem efter en helg på landet. Med svamp. Jag hade visserligen hört och läst att det skulle vara ett riktigt bra svampår i år, men en plötslig invasion av 17,5 liter blandade kantareller kändes ändå lite oväntat där jag satt mitt inne i stan.