lördag 13 september 2008

Småsvängningar

Jag är nu inte fullt så upptagen som det kanske kan verka. Efter att jag har fått ställa in eller skjuta upp fyra trevliga möten på sex dagar har livet återgått till vanlig, trist, stillsam vardagslunk. Jag tillbringade fredagskvällen med mina studier och lördagseftermiddagen med ännu en shoppingtur. Även om jag nu inte gjorde av med så mycket pengar så vet ni ju ändå att det inte är något gott tecken när jag ger mig ut i affärer. Det betyder att jag är övergiven som en sommarkatt, åtminstone för stunden.

Det var faktiskt nästan deprimerande fint väder. Liksom helt perfekt och jätteskönt. Jag kom på mig med att tänka att det är snudd på bortkastat när man inte delar sådant med andra tänkande och kännande varelser. Eller var det bara av att göra av med energi genom att gå och trängas i affärer som jag blev lite låg? Det kan väl hända.

Jag var i alla fall inne i en bokhandel och bara råkade kasta en blick på ett bord med nyheter. Ja, jag vet, det är jättekonstigt, jag älskar att läsa, är helt galen i böcker, vill ständigt ha fler, njuter stort av att hitta bra författare som jag inte har läst något av tidigare och så vidare. Men jag glömmer ändå för det mesta att hålla mig uppdaterad. Det kan väl delvis ha att göra med att jag inte är intresserad av att läsa recensioner och annat om böcker. Och tydligen tänker jag inte på att leta aktivt efter det jag gillar heller. Men nu upptäckte jag på det där enda bordet nya titlar från fyra av mina absoluta favoritförfattare! Fyra på samma gång! Och dessutom några böcker till som såg klart intressanta ut. Så där stod jag och antecknade och antecknade, för att inte tillåta mig att glömma igen. För hur mycket mina hjältar superförfattarna än förtjänar det köper jag inte deras verk till fullpris. Det går inte. Inte idag åtminstone.

Men jag har något att längta efter! Mmm!

Äsch, nu går jag ut lite till i det perfekta vädret och ser om man verkligen kan bli dyster av något sådant.