tisdag 27 maj 2008

Studieplats med doft av hav och olja

Att det är sommar innan terminen är slut får mig än en gång att känna det som om jag har flyttat till ett annat land. Vem kan sitta inne och tentaplugga när det är en perfekt sommardag utanför fönstret? Ja, svårt är det i alla fall.

Å andra sidan har jag aldrig kunnat sitta ute och plugga heller. Ska man vara noga har jag knappt försökt, och det fanns många anledningar till att jag nästan aldrig tog med mig böckerna ut på någon gräsmatta i studentgettot eller senare ens ut på den egna uteplatsen. Hur som helst är jag ganska säker på att jag, åtminstone för studiernas skull, gjorde rätt i att stanna inne och plugga.

Men idag ville jag ändå försöka vara som andra studenter och ta vara på solskenet, när jag nu faktiskt inte var tvungen att ha tillgång till bord eller dator för att kunna plugga. Och jag gick inte bara ner på innergården och satte mig, för där var det redan en massa folk. Ville jag ha nära hade väl förresten balkongen varit ett naturligt val, men där var det antagligen stekande hett i alla fall. Nej, jag traskade iväg ända bort till Stenpiren. Det var det absolut värt. En trevligare läsmiljö har jag sällan haft. Och ändå funkade det att läsa där!

Som vanligt ville jag förstås inte gå hem sedan, men ibland gäller det att vara disciplinerad. Det kommer fler soliga dagar och jag vill kunna njuta av dem alla utomhus, så jag tänker inte bränna sönder mig. För övrigt har jag det ju vansinnigt bra som slipper sitta instängd på ett och samma ställe dagarna i ända, så jag klagar verkligen inte!

(Jag inser nu att det kan se ut som om jag skrev det här för att göra folk avundsjuka, men egentligen ville jag bara meddela att jag är inne i en intensiv pluggperiod igen. Basattnivet.)