onsdag 7 maj 2008

Lite snack och mycket verkstad?

Mannen i cykelverkstaden var lite otäck. Stor och grå med en gigantisk mustasch. Han verkade inte alls pigg på att prata.

- Hej. Lagar ni punkteringar? pep jag nervöst.
- Ja.
- Hur mycket ko...
- Hundrasextifem!
- Och nä...
- Kom tillbaka om en timme!
- Oj! Jag som inte behöver den förrän i morgon ...
- Om en timme!

När jag kom dit med cykeln några minuter senare väntade han i dörren och öppnade för mig.

- Ställ den där och så kommer du tillbaka om en timme!
- Okej, tack ...

Jag skyndade mig därifrån. Man vill ju inte störa världens mest effektiva cykelreparatör i arbetet. Jag utgår i alla fall ifrån att anledningen till att han inte står och babblar en massa med kunderna är att han vill få saker gjorda. Eller så är han kanske väldigt bra med grejer men mindre bra med folk, och i så fall är han ändå en människa i min smak. Bara lite läskig att prata med.