söndag 13 april 2008

Shoppingturer och kalas

Det är ganska intressant att gå på stan med olika människor. Om man dessutom väljer att mest hänga på så får man se en massa man aldrig skulle ha sett om man bara hade gått ensam eller med samma personer varje gång. Den slutsatsen drar jag djärvt efter två lördagars shoppingturer med helt olika sällskap. Förra veckan gick jag med en killkompis med mycket bestämda åsikter om allting. Då blev det inredningsbutiker, visserligen i områden jag kände till hyfsat, men ändå i en sådan mängd att det inte liknade något jag gjort tidigare.

Igår blev det kusinträff i klädaffärerna i en annan del av centrala Göteborg. Det var jag, Göteborgskusinen, Mjölbykusinen och Mjölbykusinens sambo, Sköna H. Utan att vi från början hade någon plan kom vi ändå snart att rikta in oss på klädaffärer, och då främst de butiker som låg emellan dem jag normalt skulle ha gått in i. Medan alla vi tre tjejer letade, provade och handlade följde Mjölbykusinen, som måste vara en av världens mest tålmodiga killar, med och hjälpte till. Och jag och Sköna H höll ihop och tyckte lika mest hela tiden. Mot slutet blev det lite inredningsaffärer även den här dagen, fast också de förstås nya för mig.

Därefter passade det bra med fika i Haga, och det visade sig bli någon form av födelsedagskalas för min del. Så även om det är några dagar kvar till själva Dagen har jag nu inlett firandet, som jag har tänkt ska räcka månaden ut. Jag vill nämligen inte fira på samma sätt som alla andra, för det tycker jag inte är roligt. Och roligt är väl ändå lite av poängen med att fira, har jag så här på äldre dagar börjat inse, så därför gör jag saker som passar mig. Till min stora glädje verkar mina vänner vara med på det, och jag njuter i fulla drag av livet, våren, sällskapet, alla nya platser jag får se och alla givande upplevelser som bara väller över mig.

Idag skiner förresten solen här. Så det är väl bara att ge sig ut och kalasa vidare.