måndag 10 mars 2008

Jaja, ju fler språk man redan kan osv ...

Jag har träffat ett språkgeni. Ja, jag har säkert träffat ett antal under årens lopp, men jag menar nu. Han måste vara övernaturlig på något sätt. Utomjording kanske. Det skulle i så fall förklara varför han också har valt att vara så obeskrivligt snygg.

Officiellt är han i alla fall från ett annat europeiskt land. Han har bara bott i Sverige lika länge som jag har bott i Göteborg. Visserligen har han pluggat svenska tidigare, men att han pratar så fantastiskt bra svenska som han gör är onekligen ofattbart.

En sådan kille måste man ju bara bli kompis med! Fast jag har ingen aning om hur man gör när man "nätverkar" eller vad det heter när man knyter kontakter som vuxen.

Idag har jag i och för sig pratat språk med honom. Jag antar att det kan vara en bra taktik för att fånga ett språkgenis intresse. Och fatta, han kunde höra att jag inte var från Göteborg! Hur bra språköra har man inte om man efter två månader i Sverige kan höra skillnad på svenska dialekter (som dessutom knappt existerar i många fall, i mitt till exempel)?

Han är ju som Hoshi i Star trek: Enterprise, fast verklig.

Ojojoj ...

Och snart är kursen slut!

Hjälp!