lördag 15 mars 2008

Inte enklare än nödvändigt

Jag använder fortfarande den stereo jag köpte till mig själv i 16-årspresent. Då var mina enda egentliga krav att den skulle ha dubbelkassettdäck (för möjligheten att kopiera kassettband) och cd-växlare. Att ha cd-växlare är fortfarande väldigt praktiskt, exempelvis när julklappsskivorna är exakt så många som får plats i spelaren och man därmed slipper bestämma sig för vilken man ska lyssna in sig på först.

Som tur är har apparaten fjärrkontroll också, så att jag kan välja musik även i halvvaket tillstånd utan att behöva anstränga mig så mycket. Men på senare år har jag inte lyssnat så mycket på skivor på den här stereon, så nu har jag på nytt blivit tvungen att memorera knapparna på fjärrkontrollen, för att kunna använda den i nattens mörker och morgonens skumrask.

Och då upptäckte jag något som jag underligt nog aldrig har lagt märke till tidigare. Det är ju helt ologiskt. Är det inte? Ser ni? Brukar det vara så här?

Skivspelarknapparna på själva stereon.

Skivspelarknapparna på fjärrkontrollen.