lördag 9 februari 2008

Schlagerlördag i Göteborg

Vad härligt det är att vara ledig på riktigt. Alltså ledig från något som är en socialt accepterad vardagssyssla. När var jag det senast? Lördagskänslan är total. Februarisolen trängde in ljus i mitt rum redan tidigt på morgonen, och hade det inte varit för det envetna trampandet från vindsvåningen skulle det ha varit så där härligt lugnt och tyst som det bara är på helger.

Radion står på i vardagsrummet och spelar och pratar schlager, tidningarna är fyllda med schlagernyheter från Göteborg och jag börjar faktiskt komma i rätt stämning för melodifestival nu.

Jag har också lyssnat några gånger på en minut av varje tävlande låt i kvällens deltävling av melodifestivalen. Det var klart över förväntan, så det kan nog bli en skaplig skiva i år också. Och jahadå, som vanligt känner man igen de flesta låtarna från förr utan att riktigt kunna placera dem.

Det blir förresten riktig tv för mig den här veckan. Jag ska trampa iväg genom stan till Göteborgskusinen och titta med henne. Vi har inte helt gemensam (musik-)smak nuförtiden, så det blir säkerligen intressant och givande.

Dessutom har det fortfarande inte regnat här idag.