tisdag 26 februari 2008

Bokrea episod 1

Dagen är här! Självklart kan jag inte låta den passera obemärkt. Jag bor ju till och med i stort sett granne med en bokhandel. Fast den var inte nattöppen, så det blev ingen sådan bokreaerfarenhet (oj, tre vokaler i rad, vad skojigt!) i år heller.

Men ösregn på bokreapremiären! Hur har de tänkt sig att det ska gå ihop med cyklande och böcker i papperskassar?

Jaja, den där grannbokhandeln kan man ju springa över till en sväng på förmiddagen, tänkte jag. Så det gjorde jag. Där var det dött. Ingen rea, bara några enstaka förvirrade reasugna kunder. Det visade sig att bokrean var undangömd borta i Folkets hus. Bah! Det är ju det jag säger, när man är ny och inte kan rutinerna är det inte lika roligt.

Jag hissade upp min kapuschong och stormade över Järntorget med vinden i ryggen. För att ytterligare krångla till det för nykomlingar hade de klämt in ingången till Folkets hus bakom en byggnadsställning och en jättestor plastbandsavspärrning. Men jag hittade fram. Ha! Där inne var det dock också tämligen dött.

När jag väl kom rätt var det som det skulle i alla fall. Massor med folk och inget syre kvar. Jag handlade lite och kassörskan trixade länge och väl med mitt kontokort, så det är säkrast att jag kollar upp det där sedan. Men plastkasse fick jag i alla fall. De har tydligen tänkt till lite här i Regnstaden.

Årets reaskörd återkommer jag med. Tanken var nämligen att jag nu skulle ta mig någon annanstans och trängas lite till på eftermiddagen, men det bara regnar och regnar och jag har egentligen ingen lust alls att gå ut mer idag. Dessutom har jag egentligen redan hittat det viktigaste, så jag måste ju inte. Men det är inte samma sak om jag sparar de andra affärerna till en annan dag. Vilket dilemma.